Viser resultat 1- af

Vis flere resultater

Dårlig balance?

Dårlig balance er ikke kun noget, der kan komme med alderen. Flere sygdomme kan også medføre nedsat balance og en del medicin kan ligeledes påvirke balancen. Problemer med balancen er en invaliderende funktionsnedsættelse, der påvirker flere situationer i hverdagen. Balanceproblemerne påvirker ikke bare den fysiske færden, de kan også påvirke psyken. Der ud over er der samtidig tale om en lidelse, der kan kræve hjælp fra andre eller brug af hjælpemidler.

 

Balance - kort og godt...

Vores balance styres af lillehjernen, som får signal fra forskellige steder i kroppen om, hvor vi befinder os i et rum (f.eks. om vi ligger, sidder eller står). Signalet kommer fra bl.a. buegangene i det indre øre, øjnene, følesansen samt muskler og sener. Passer signalerne ikke sammen, når de kommer op i lillehjernen, er der tale om ubalance, hvilket vi vil opleve som svimmelhed eller balanceproblemer.

 

 

Hvad er årsagen til dårlig balance?

Denne ubalance i lillehjernens signaler, altså dårlig balance, opstår, hvis vores sanser ikke bliver tilstrækkeligt stimuleret. Personer, der ligger meget ned vil opleve en ringere balance, når de går og står, fordi deres balance ikke bliver udfordret nok, mens de ligger ned. Sygdomme kan også svække balancen, herunder bl.a. synsproblemer, øresten i buegangene og mangel på B12-vitamin. Kroniske sygdomme som Parkinson og Sclerose, der påvirker nerverne, kan også medføre nedsat balance. Det samme gælder for visse typer af medicin. Medicinbivirkninger som svimmelhed og forvirring kan nemlig påvirke balancen. Ydermere kan væskemangel medføre dårligere balance.

Til sidst kan nævnes, at alderdom også kan være en væsentlig årsag til nedsat balance. Med alderen bliver vores kroppe mere stive, og det kan medføre en dårligere kropsholdning. Den sammenbøjede holdning i kroppen er med til at svække vores balance, og det kan være årsag til, at flere ældre oplever at have dårlig balance.

 

Udfordringer i hverdagen…

Dårlig balance giver først og fremmest nedsat fysisk mobilitet. Gang og bevægelse bliver mere udfordrende og vanskeligt og ikke mindst langsommere, hvis balancen ikke er, hvad den har været. Der ud over kan nedsat balance også påvirke vores færden i hjemmet. Eksempelvis kan det være svært at holde balancen ved stående arbejde i køkkenet. Det kan også være svært at få sko og tøj på samt usikkert at tage bad, fordi gulvene her ofte er våde og glatte.

 

Udover de fysiske funktionsnedsættelser er der også tale om psykiske konsekvenser af dårlig balance. Især frygten for at falde eller snuble kan være tyngende i hverdagen. Her er det vigtigt at være opmærksom på at få den rigtige hjælp, så du ikke blive endnu mere stiv i kroppen og dermed endnu mere usikker til bens. Det er vigtigt at udfordre sin balance, for at den kan blive bedre. Der ud over kan den dårlige balance medføre, at man fravælger sociale arrangementer eller aktiviteter, fordi det føles for besværligt eller for usikkert. Her er det vigtigt at have de rigtige hjælpemidler omkring sig, så det bliver muligt at deltage og få nogle gode oplevelser på trods af den svækkede balance.

 

Få en bedre balance…

Vores fødder er en vigtigt faktor, når det kommer til balance. Det er derfor vigtigt at slippe tæerne ud af strømper og sko og gå rundt på bare tæer nogle timer, når du er hjemme. Det er en god ide at gå på noget underlag, som stimulerer dine fodsåler – det kunne f.eks. være græsplænen eller et gulvtæppe. Der ud over er det vigtigt, at du får nok væske og samtidig er opmærksom på om din balance bliver ringere, hvis du tager noget bestemt medicin. Hvis dette er tilfældet, kan du snakke med din læge om måske at prøve et andet præparat, som ikke har denne bivirkning.

Du kan også lave forskellige øvelser derhjemme, som kan træne din balance. Det er vigtigt at udfordre balancen, for at den kan blive bedre. På den måde oplever kroppen nemlig, at den ikke falder eller slår sig, hvis kroppen kommer ud i positioner, som den ikke er vant til. Selvfølgelig skal al træning foregå i et langsomt tempo, så ikke der sker ulykker.

     

 

Her får du fem gode øvelser til træning af balancen

  1. Stå på tæer og bøj evt. lidt i knæene
  2. Stå på et ben og sving evt. med det modsatte ben
  3. Stå og kig dig selv over skulderen ved at vride i ryggen og stå med let bøjede knæ
  4. Gå på line, f.eks. på en streg eller en kantsten, hvis din balance i forvejen er rimelig
  5. Du kan også ligge på alle fire og skiftevis løfte modsatte arm og ben op til vandret.

 

 

Hjælp i hverdagen…

Den dårlige balance kan føre til et øget behov for hjælp fra enten andre personer eller fra hjælpemidler. Rollatorer og stokke er yderst belejlige, hvis du oplever dårlig balance, når du står eller går. Det er dog vigtigt ikke at blive for afhængig af disse, da du så ikke udfordrer din balance tilstrækkeligt. Tal med din fysioterapeut eller læge om brugen af stok eller rollator ved dårlig balance og få vejledning om, hvor og hvornår du skal bruge din stok eller rollator.

Andre hjælpemidler, som kan være gode at bruge, er støttehåndtag forskellige steder i dit hjem eller måske en ståstøttestol til f.eks. køkkenarbejdet. Det findes også håndvaske med indbyggede støttegreb.

 

Hjælpemidler til transport og mobilitet…

En stok, en rollator eller måske en mellemting. Roller Mate er en albuestok med to hjul og taske. Den smarte mellemting mellem en stok og en rollator sørger for, at du får den støtte, du har brug for, hvis balancen svigter. Roller Mate er lavet af aluminium og sort plast, hvilket gør den let og nem at bruge. Den er et godt alternativ til enten stok eller rollator. Du får en mere flydende gang end med en stok og der ud over er Roller Mate mere diskret end en rollator.

 

 

Er du mere til en almindelig stok eller rollator er disse selvfølgelig også en fremragende hjælp til dårlig balance. Stokke fås i mange forskellige typer. Der er bl.a. foldbare stokke, som nemt kan medbringes i tasken og tages frem, når du føler, at du har brug for lidt ekstra støtte. Rollatorer kan fås lige til det behov, som du ønsker. Active Rollatoren er en sporty rollator, som er nem at klappe sammen. Den er robust, men med et let og enkelt design. Den kan bruges både indendørs og udendørs. Du kan se mange flere stokke og rollatorer på HJÆLPEMIDDELBASEN.

  

Støttegreb og håndlister

I hjemmet er der flere situationer, som kan være svære at klare med dårlig balance. Det kan f.eks. være at tage sko og strømper af og på, at tage brusebad, eller at gå op ad trappen. Støttehåndtag er en simpel måde at skabe større sikkerhed i hjemmet. Ved at placere støttegreb i eksempelvis entreen, brusekabinen og ved trappen undgår du akavede stillinger og mindsker risikoen for at miste balancen i hverdagen. Støttegrebene fås i flere forskellige størrelser og designs, så de nemt kan indgå i din indretning.

 

 

Ekstra støtte i køkkenet og på badeværelset

At stå ved køkkenbordet og lave mad kan være en stor udfordring, hvis balancen ikke er, som den har været. Højstolen fra Sanus gør det muligt at sidde ned ved køkkenbordet, så du kan slappe af og samtidig forbedre din holdning. Stolen kan hæves og sænkes til den højde, du ønsker, og ryglænet kan også bruges som støtte foran, hvis du har brug for det. Med Sanus Højstol kan du sidde komfortabelt ved køkkenbordet og lave mad uden at være bekymret for balancen. Det samme gælder for Velo Tango-stolen. Denne er med ryglæn og armlæn, hvilket sørger for maksimal støtte, når du skal i gang med køkkenarbejdet.

På badeværelset er der flere ting, som kan være besværligt med dårlig balance. At sætte sig og rejse sig fra toilettet kan være svært. Her kan toiletstøtter på hver side af toilettet lette denne bevægelse og samtidig sikre dig imod at miste balancen.

Håndvasken kræver igen, at du står selv, hvilket kan være svært, især hvis gulvet samtidig er vådt. Håndvaske med indbygget greb giver dig optimal støtte, hvis du pludselig får brug for at gribe fat i noget, når du står ved vasken.

 

 

Se mange flere hjælpemidler til dårlig balance på HJÆLPEMIDDELBASEN.